Deelfietsen, scooters en auto’s zijn ineens overal
Het viel mij ongeveer een jaar geleden voor het eerst op dat er zoveel van die ov-fietsen, Haagse-stad fietsen en Cargoroo’s rond reden in de stad. Niet veel later zag ik ook ineens die groene en paarse scooters door de hele stad heen rijden. Dit konden toch niet de nieuwe vespa’s en gazelles zijn. Zo mooi waren ze namelijk niet Na een beetje googlen kwam ik erachter dat er inderdaad iets meer achter deze fietsen en scooters zat. Het zijn namelijk deelfietsen. Dit betekent dat ze niet in het bezit zijn van de bestuurders, maar van een bedrijf wat ze tegen een klein bedrag verhuurt en ook opdraait voor het onderhoudt. Het klinkt ideaal, je zou bijna zeggen: ‘ik wil van mijn fiets af.’
Kan ik hier ook aan meedoen?
Het concept van een deeleconomie wordt steeds populairder. Allerlei onderzoeken laten bijvoorbeeld zien dat mensen eigenlijk helemaal niet zoveel gebruik maken van hun auto en deze gemiddeld zelfs 94 procent van de tijd stil staat. Ook voor fietsen en scooters geldt dit vaak. Daarnaast is het onderhoudt van dergelijke apparaten vaak enorm duur. En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid keren dat fietsen in grote steden gestolen worden en weer opnieuw aangekocht moeten worden. De kans hierop is nihil met een deelconcept. Voor iedereen die in een grote stad woont kunnen deel motoren dan ook een geweldige uitkomst zijn. Het enige wat men meestal nodig heeft is een app en eventueel een rijbewijs.
De voor- en nadelen van de deeleconomie
Doordat er veel minder deelfietsen en auto’s nodig zijn om iedereen rond te rijden die bereid is om een vervoersmiddel te delen hoeven er veel minder producten geproduceerd te worden om iedereen rond te laten rijden in een stad. Je kan simpelweg een fiets naar werk pakken en terwijl deze vervolgens voor tien andere ritjes gebruikt wordt een ander naar werk terug pakken. Dit is beter voor het milieu. Daarnaast is het parkeren van deelauto’s meestal gratis, wat enorm veel geld kan besparen en zijn ze ook nog eens elektrisch, wat benzine scheelt. Desondanks is er ook een nadeel. De deel voertuigen zijn op het moment nog zeer duur. Dit wordt echter hopelijk in de toekomst als meer mensen hiervan weten een minder groot probleem. Ik wil van mijn fiets af en ga zeker op zoek naar deelfietsen.